Search This Blog

Sunday, November 4, 2018

Teater Bangsawan Dendam Laksamana membuka mata

Assalamualaikum w.b.t. Jujur Mya katakan yang Mya sememangnya adalah peminat persembahan pentas. Tapi, sebelum ini, Mya belum berkesempatan untuk menyaksikan sendiri kerana tinggal agak jauh di Perak dan ada masanya Mya terlepas peluang untuk pergi menonton atas kekangan masa. Nasib Mya baik kali ini kerana sempat pergi menonton teater Bangsawan Dendam Laksamana yang dipimpin oleh Pat Ibrahim.


Pementasan yang diarahkan oleh Pat Ibrahim  dan diterajui oleh barisan pelakon hebat seperti Hairi Safwan, Dato Jalaluddin Hassan, Aidilla Shaffi dan Megat Shahrizal ini dikhabarkan akan berlangsung dari 29 Oktober sehingga 11 November nanti di Dewan Auditorium Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC). Apa yang lebih menarik adalah, pementasan ini akan dibawa ke tujuh lokasi lain dalam Semenanjung Malaysia sehingga ke bulan April ini. Jadi, bagi yang terlebih peluang untuk menonton di Kuala Lumpur ini, nantikan ketibaan pentas hebat ini di negeri awak ye. Mesti kena tonton.

Kenapa wajib tonton Teater Bangsawan Dendam Laksamana?


Teater Bangsawan Dendam Laksamana ini adalah adaptasi dari kisah Melayu lama iaitu 'Sultan Mahmud Mangkat Dijulang'. To those yang pernah menonton atau membaca kisah ini, semestinya mengetahui bagaimana tragisnya tragedi yang menimpa Laksamana Bentan dan seluruh keluarganya. Menonton teater ini didepan mata, terasa kisahnya hidup semula. Dewan yang gelap terasa bernyawa dan turut sama menyampaikan rasanya. Skrip yang ditulis oleh Siti Jasmina ini is indeed generous. Kenapa Mya sebut 'generous'? Setiap babak yang ditulis disusun dengan cantik dan kemas. Tambahan lagi dengan selingan aksi silat pertempuran yang turut dimasukkan. Memang tak terasa bosan walau sekejap pun.

Perasaan yang disampaikan oleh para pelakon semestinya sangat baik. Terasa dendam yang mula berbuah dalam hati Laksamana saat perkhabaran sedih mengenai keluarganya sampai ke telinganya. Tapi, jangan khuatir, jangan susah hati. Bukanlah dari mula sampai ke akhirnya sedih saje. Ada bahagian yang kelakar juga. Sebab tulah, awak kena pergi tengok sendiri macam mana teater Bangsawan Dendam Laksamana ni dipentaskan. Feels the excitement by yourself.



Lokasi Persembahan dan Maklumat Teater


Tujuh lokasi lain adalah seperti berikut: EduCity Sports Complex, Johor (11-17 Feb 2019); Kompleks JKKN Melaka (19-24 Feb 2019); DRB-HICOM University of Automotive Malaysia, Pahang (26 Feb - 3 Mac 2019); USM Pulau Pinang (12-17 Mac 2019); UUM Sintok Kedah (19 - 24 Mac 2019); UPSI Perak (26 - 31 Mac 2019); Kompleks JKKN Negeri Sembilan (2-7 April).

Untuk lebih maklumat mengenai pementasan teater Bangsawan Dendam Laksamana dan pembelian tiket, awak bolehlah layari laman web pipent.peatic.com atau terus hubungi  019 303 6008. Waktu persembahan adalah pada jam 8.30 malam.

1 comment:

  1. tak pernah lagi tengok teater, nak try lah nanti mana tahu berkenan :D

    ReplyDelete