Search This Blog

Monday, July 10, 2017

# info # kesihatan

Gout: Punca dan siapa berpotensi menghadapinya?

Assalamualaikum w.b.t. Entah macam mana, semalam, masa Mya sekeluarga sedang berehat dan bergotong-royong menyediakan makan malam *kami biasanya berBBQ bila berkumpul di hujung minggu* topik mengenai GOUT tiba-tiba sahaja keluar. Naik jugalah dua tiga persoalan yang menarik mengenai penyakit GOUT ini. Jadi, memandangkan ini melibatkan perihal kesihatan dan kawan Mya yang sebaya yang sudah diagnos dengan penyakit ini, Mya rasa perlu untuk Mya ambil tahu dan berkongsi dengan awak semua.

Gout: Punca dan siapa berpotensi menghadapinya?

Gout: Punca dan siapa berpotensi menghadapinya?
Gout ini sebenarnya adalah satu jenis kesakitan yang berpunca dari pemakanan kita sendiri. Ada sustu keadaan yang mana uric acid yang ada dalam badan kita tidak sepenuhnya terhapus dan membentuk kristal berbentuk seakan jarum dan tinggal di dalam sendi mahupun tisu lembut. Bila keadaan macam ni terjadi, itulah yang mengakibatkan bengkak dan sakit. Bahayanya uric acid ni bukan semata sebagai penyebab gout, malahan menjadi batu karang yang terkumpul di dalam buah pinggang.

Siapa yang boleh terkena gout?

Kajian di Amerika sahaja menunjukkan yang lebih dari 2 JUTA orang menderita penyakit ni. Persoalan yang sering timbul ialah, siapa yang boleh terkena penyakit gout ni? Dari sumber yang Mya baca, kebanyakan yang menderita akibat gout adalah lelaki berusia lebih 20 tahun dan ke atas. Selalunya, mereka ini dalam kalangan overweight ataupun menghidap tekanan darah tinggi. Meanwhile, wanita pun berpotensi untuk terkena gout sebenarnya, terutama bagi wanita yang sudah menopaus.

Punca gout?

Ada beberapa punca yang pasti termasuklah keturunan dan pemakanan. Kalau ahli keluarga awak ada yang menderita sakit gout, awak turut berkemungkinan terdedah kepada penyakit ini dalam lingkungan lebih kurang 20 ke 80 peratus.

Ada juga yang disebabkan oleh pemakanan. Daging dan makanan laut merupakan salah satu punca utama. Namun, ini berkemungkinan juga didorong oleh masalah berat badan berlebihan, hypothyroidism (thyroid gland tidak aktif), tekanan darah tinggi dan diabetes.

Jadi, awasi pemakanan dan cara hidup kita. Permulaan kehidupan yang sihat dan selesa adalah bermula dari diri kita sendiri. Cuba amalkan untuk bersenam walaupun hanya untuk 15 minit sehari. Eh, kononlah dia tu bersenam hari-hari, kan? *berpeluh dahi*

1 comment:

  1. Wah.. risau juga. Cikla hypo, then abah Cikla pun gout jugak tp xdelah serius sgt. Kena beware ni.. langkah berjaga jaga perlu diambil...

    ReplyDelete