Search This Blog


Adab Berdoa

Sebagai hamba, kita amatlah ditekankan untuk sentiasa berdoa kepadaNya dengan penuh rasa kerendahan hati dan penuh pengharapan. Pun begitu, terdapat beberapa adab berdoa yang sebaiknya dipatuhi ketika kita berdoa kepadaNya. Malahan, dengan adab berdoa ini, ia menunjukkan kesungguhan dan keyakinan kita terhadap Maha Perkenan.


ADAB BERDOA DALAM ISLAM


Berdoa dalam waktu mustajab

Hari Jumaat
Hari Arafah
Sepertiga malam
Sebelum berbuka puasa
Sujud terakhir solat
Ketika hujan
Ketika perang
Antara azan dan iqamah

Menghadap kiblat dan menadah tangan

Dari Jabir r.a, bahawa Nabi Muhammad s.a.w ketika berada di Padang Arafah, baginda menghadap kiblat dan terus berdoa hingga terbenam matahari (H.R. Muslim)

Khusyuk dan penuh harapan

Yakinlah dalam berdoa. Ucapkanlah doa dalam bahasa yang difahami agar lebih khusyuk. Tetapkan hati untuk merendahkan diri dan mengharap dengan sepenuh hati agar doa dimakbulkan.

Tidak menggesa

Jangan sesekali menggesa agar doa awak segera dimakbulkan. Hindari rasa was-was dan menidakkan keputusan yang diberikanNya. Barangkali apa yang diberikanNya lebih baik dari apa yang diharapkan.

Dalam suara yang rendah

Cukuplah sekadar terdengar pada pendengaran sendiri sahaja. Doalah dengan suara yang rendah dan lembut. Allah mendengar doa awak walaupun dalam suara yag paling perlahan.

Memulakan dengan puji-pujian

Mulakan doa dengan menyebut namaNya dan memuji kebesaranNya, ikuti selawat dan salam ke atas Baginda Nabi Muhammad s.aw, keluarga dan sahabat. Sebutlah nama-nama Tuhan (Asma-ul Husna) ketika berdoa.

Hindarkan untuk mendoakan keburukan

Adalah lebih baik untuk mendoakan kebaikan, baik kepada diri sendiri, adik beradik, mahupun musuh.

Jauhkan diri dari perkara haram

Memakan makanan dari sumber yang haram adalah salah satu sebab doa terhijab. Ini kerana makanan akan menjadi darah daging kita. Sebaiknya, awasi sumber harta dan makanan kita.

2 comments:

  1. semoga doa-doa kita adalah antara doa orang beriman. ameen.

    ReplyDelete
  2. Sentiasalah berdoa untuk memohon sesuatu dariNya.
    Hanya kepada Allah kita memohon pertolongan.

    ReplyDelete

Copyright © 2015 Mya Farisha
| Distributed By Gooyaabi Templates